donderdag 7 november 2013

Afrika voor beginners

Volgens Dirk is Namibië "Afrika voor beginners". Ik begin vandaag mijn eerste dag in Afrika. Dus meer beginner kun je niet zijn. Dirk haalt mij van vliegveld Windhoek maar voordat we door kunnen naar Walvisbaai moet er eerst nog wat in de stad geregeld. De familie zit momenteel nog op een toeristen visum in Namibië. Deze is inmiddels voor de laatste keer verlengd tot januari. Dus voor een langer verblijf moet nodig wat gebeuren op ambtelijk vlak. Maar dat ligt al tijden stil.
Ik zie diverse ministeries van buiten en twee van binnen. We beginnen bij het ministerie van jeugd. Daar moet nog een aanbevelingsbrief ondertekend nodig voor fondsenwerven. De gemandateerde ondertekenaar is er helaas niet. Zijn vervanger durft ondertekening  niet aan. Hij zet wel aardig druk richting het ministerie van binnenlandse zaken om haast te maken met de verblijfsvergunning. Wat ik meemaak zijn heel veel telefoongesprekken. Inschakelen van pleitbezorgers. Bij ambtenaren die zeggen er niet te zijn op bezoek gaan. Wachten op telefoontjes. Op en neer tussen ministeries. Opeens beweging.......Volgens mij is Namibië "Afrika voor volhouders". Maar uiteindelijk wordt het besluit voor een tweejarig visum overhandigd. Ook het ondertekenen van de aanbevelingsbrief durft de vervanger na horen van dit bericht ondertussen aan. We kunnen op weg naar Walvisabaai. Wat volgt is indrukwekkende leegte, heerlijk bier, boerewors en een overweldigende aankomst aan de kust. De dag afgesloten met een heerlijke maaltijd aan de haven en ik zie mijn eerste flamingo's en pelikanen. Afrika voor beginners!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten